Chiptuning

Čo je to výkonová SW úprava čiže chiptuning?

 

Optimalizácia výkonu čiže chiptuning je zvýšenie výkonu motora vášho automobilu pomocou softvérovej úpravy riadiacej jednotky motora. Ide o preprogramovanie EPROM pamäte (Erasable Programmable Read-Only Memory), teda elektronického pamäťového bloku so sériovým programom vašej riadiacej jednotky. Softvérovou úpravou sa optimálne upravuje charakteristika parametrov vstrekovania, pomer vzduch a paliva, dĺžka vstreku, tlak turba, množstvo paliva, rýchlosť reakcie na plynový pedál a tiež obmedzovač krútiaceho momentu. Všetko spočíva výhradne v úprave softvéru riadiacej jednotky. Nevykonáva sa žiadny mechanický zásah do motora.

Výsledky chiptuningu nie sú subjektívne, ale dajú sa veľmi dobre vyhodnocovať. Na grafe z výkonovej brzdy by sme názorne videli nárast točivého momentu a výkonu.

Pomocou chiptuningu je možné dosiahnuť:

  • nárast výkonu a točivého momentu až o 35 % u preplňovaných motorov

  • nárast výkonu okolo 6 – 11 % a točivého momentu okolo 10 – 14 % u atmosférických zážihových motorov

  • zvýšenie točivého momentu s výrazne lepšou charakteristikou v nízkom a strednom rozsahu otáčok

  • zachovanie či zníženie spotreby pohonných hmôt o 8 – 18 %

  • zachovanie hodnôt životnosti motora a jeho príslušenstva

  • zachovanie limitu čistoty výfukových plynov podľa platných noriem Európskej únie

Prečo automobil z výroby nemá nastavené najvyššie výkonnostné parametre?

Pri sériovej výrobe automobilov je motor výrobcom nastavený pre podmienky bežnej prevádzky s ohľadom na spotrebu paliva, emisné limity, výkon, daňové predpisy a rad ďalších faktorov. Motor je teda optimálne pripravený pre bežnú jazdu, ale z hľadiska výkonu skrýva značné rezervy. Chiptuning je úprava, ktorá tieto rezervy využije a tým rapídne zvýši výkon a točivý moment motora.

Postup úpravy riadiacej jednotky

 

Zoznámenie

Najskôr vypočujeme vaše požiadavky a očakávania (teda či preferujete zvýšenie výkonu alebo zníženie spotreby a pod.), ukážeme vám možnosti a predbežné výsledky po chiptuningu vášho automobilu. Zoznámime vás s dobou úpravy a so záručnými podmienkami.

Prevzatie vozidla

Váš automobil prevezme náš kvalifikovaný technik.

Kontrola

Pred samotným chiptuningom vykonáme počítačovú diagnostiku vozidla.

Čítanie softvéru

Z riadiacej jednotky vášho automobilu načítame pôvodný softvér cez OBD zásuvku (On-Board Diagnostics), prípadne priamo z jednotky cez BDM rozhranie alebo z pamäte EPROM, alebo FLASH (u starších vozidiel).

Zálohovanie

Pôvodný softvér vášho automobilu zálohujeme pre ďalšie prípadné použitie (napr. pri predaji vozidla).

Úprava softvéru

Ku každej úprave pristupujeme vždy individuálne. Softvér upravíme priamo pre vaše auto, podľa vášho priania a počtu najazdených km vo vývojovom programe, aby sme zachovali životnosť motora, emisné limity aj ďalšie dôležité faktory.

Zápis softvéru

Upravený softvér nahráme do riadiacej jednotky motora obdobným spôsobom ako pri jeho čítaní.

Kontrola

Pred odovzdaním vášho vozidla vykonáme opäť počítačovú diagnostiku a skúšobnú jazdu.

Záruka

Upravené a preskúšané vozidlo vám odovzdáme, vystavíme záručný list na riadiacu jednotku a upravený softvér so záručnou dobou 24 mesiacov. Pri prepísaní upraveného softvéru servisom, je jeho úprava ZADARMO. Platí sa iba úkon technika.

Celý proces chiptuningu trvá od 2 do 6 hodín, podľa modelu vášho auta.

 

Pozor na nekvalitný chiptuning!

Nie všetky firmy, ktoré na českom trhu chiptuning ponúkajú, sú úplne seriózne. Ak si vyberiete nesprávne, budete nemilo prekvapený. Môže sa stať, že si od vás firma nechá zaplatiť za chiptuning, v skutočnosti sa však výkon motora a ďalšie parametre vôbec nezmenia. V horšom prípade zásah do riadiacej jednotky motora firma vykoná, ale úplne nevhodným spôsobom, ktorý môže poškodiť riadiacu jednotku aj motor vášho vozidla.

Každá riadiaca jednotka má hardvérové číslo a v EPROM pamäti nahranú určitú softvérovú verziu. Takzvaní „úpravcovia“ túto informáciu nemajú alebo nerešpektujú. Myslia si, že ak majú upravený softvér pre určitý druh motora (napr. AUDI A6 2,5 TDI 132 kW), môžu tento software použiť do všetkých vozidiel s týmto motorom. Softvérových verzií jedného druhu motora môže byť pritom aj niekoľko desiatok. Výsledkom takého „chiptuningu“ je potom nepravidelný chod motora, zvýšená dymivosť atď.

Ako poznať neprofesionálneho „úpravcu“?

  • Väčšinou vykonávajú „chiptuning“ iba u áut koncernu VW od roku 2000, kde je v riadiacej jednotke použitá prepisovateľná pamäť. Upraviť riadiace jednotky starších áut, kde je potrebné pamäť spájkovať horúcim vzduchom a naprogramovanú zase vložiť späť, väčšinou nevedia.

  • Vzhľadom k vyššej obstarávacej cene zariadenia na úpravu riadiacich jednotiek najnovších motorov common rail (typ EDC17) „chiptuning“ týchto motorov nevykonávajú. Tvrdia, že sa „chiptuning“ na vašom vozidle prejaví až po najazdení niekoľkých desiatok či stoviek kilometrov. Automobil po odborne vykonanom chiptuningu musí reagovať okamžite a zvýšený výkon je možné okamžite poznať.

  • Majú iba lacný kábel (klon) pre napojenie na riadiacu jednotku motora.

  • Nevedie softvér upravovať individuálne podľa vášho priania.

  • „Chiptuning“ vykonávajú priamo u vás doma, na parkovisku či na čerpacej stanici za 20 – 30 minút. Za tak krátku dobu je možné do riadiacej jednotky nahrať iba hotový súbor, nie však váš upravený softvér. Odborne vykonaný chiptuning vrátane diagnostiky trvá 1 – 2 hodiny, ak je potrebné aj dlhšie.

  • Na úpravu riadiacej jednotky neposkytnú záruku.

  • Neposkytujú záruku vrátenia peňazí v prípade vašej nespokojnosti.

  • Nemajú pevné sídlo, kam môžete prísť a vašu reklamáciu vyriešiť.

 

Niekoľko zásad pre dlhú životnosť vášho motora nielen po chiptuningu

Pravidelný servis a výmena prevádzkových náplní

Dodržujte pravidelnú údržbu podľa servisných intervalov servisnej príručky výrobcu vozidla pre váš typ vozidla (spravidla po najazdení 15 000 km alebo raz ročne). Pravidelne kontrolujte stav hladiny oleja. Pri väčšom zaťažovaní motora je vhodné skrátiť servisný interval výmeny oleja o 30 %. Samozrejmosťou je používanie kvalitných olejov odporúčaných výrobcom.

Spustenie preplňovaného motora

Nezaťažujte ani neakcelerujte motor bezprostredne po spustení. Ak je motor studený, ponechajte ho pred jazdou niekoľko sekúnd bežať na voľnobeh, aby sa zaistilo dostatočné mazanie turbodúchadla. Potom plynulou jazdou, bez veľkých nárokov na výkon, zohrejte motor.

Vypnutie preplňovaného motora

Náhle vypnutie rozpáleného motora predstavuje pre turbodúchadlo, ale aj celý motor, veľké nebezpečenstvo. Po jazde vysokou rýchlosťou alebo dlhotrvajúcej jazde s veľkým zaťažením motora sa musí motor pred vypnutím nechať niekoľko sekúnd až minút voľne bežať. Doba voľnobehu závisí na zaťažení vozidla: pri normálnej jazde nie je nutný, pri strmom stúpaní alebo rýchlej jazde nad 120 km/h nechajte motor na voľnobeh 1 – 2 minúty. Za túto dobu sa turbodúchadlo pred vypnutím motora ochladí. Preto ak pôjdete po diaľnici vyššou rýchlosťou a chcete zastaviť na odpočívadle, nechajte motor bežať na voľnobeh cca 2 minúty.

Výfukové plyny u vznetových motorov môžu dosahovať teploty okolo 950 stupňov, u zážihových okolo 1400 stupňov. Turbodúchadlo býva teplom zafarbené do oranžovo-žlta. Ak motor v tomto stave vypnete, prestane sa rotor turba otáčať a rozžeravené lopatky sa vplyvom gravitácie začnú mierne deformovať. Postupne sa začne prejavovať nevyváženosť lopatiek, ktorá má vplyv na zväčšovanie vôle v klznom ložisku turba mazanom tlakovým olejom z motora. Následky týchto vôlí môžu viesť k poškodeniu turbodúchadla.

Ako docielime zníženie spotreby?

Optimalizáciou výkonu čiže chiptuningom je možné docieliť zníženie spotreby. Ide o softvérovú úpravu riadiacej jednotky motora. Ide o preprogramovanie EPROM pamäte (Erasable Programmable Read-Only Memory), teda elektronického pamäťového bloku so sériovým programom vašej riadiacej jednotky. softvérovou úpravou sa optimálne upravuje charakteristika parametrov vstrekovania, pomer vzduch a paliva, dĺžka vstreku, tlak turba, množstvo paliva, rýchlosť reakcie na plynový pedál a tiež obmedzovač krútiaceho momentu. Všetko spočíva výhradne v úprave softvéru riadiacich jednotiek. Nevykonáva sa žiadny mechanický zásah do motora.

Po takejto úprave je možné radiť vyšší prevodový stupeň skôr. U vozidla s navýšeným výkonom nepotrebujete pri plnom zaťažení alebo pred kopcom podraďovať o jeden a viac stupňov, ale necháte zaradený najvyšší prevodový stupeň, tým pádom idete v nižších otáčkach a nemusíte na požadovanú rýchlosť mať zošliapnutý plyn až k podlahe. Potom docielite zníženie spotreby.